136716

Sikeresen zárult a NeuroCogSpace projekt az MTA SZTAKI, az MTA TTK, valamint a BME együttműködésében

Az MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet vezetésével, az MTA Természettudományi Kutatóközpont és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem két tanszékének részvételével a NeuroCogSpace projekt keretében létrejött egy virtuális téri neurokognitív kutatóműhely.

A virtuális téri neurokognitív kutatóműhely tértől és helytől független online belépésre ad lehetőséget kísérletek elvégzésére. A kutatóműhelyben két kísérleti laboratórium készült el: a virtuális téri kollaborációt vizsgáló laboratórium, valamint a téri navigációt és az aktív téri tájékozódást vizsgáló laboratórium.

A virtuális kutatóműhely informatikai rendszerét az MTA SZTAKI készítette el, melyet számos alkalommal be is mutatott különböző fórumokon működés közben. Az egyik legnagyobb demonstráció Olaszországban zajlott a 5th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications tudományos konferencia plenáris előadásaként, ahol a projektet magában a virtuális kutatóműhelyben mutatták be, Magyarországról virtuálisan bekapcsolódó résztvevőkkel.

Az előadás során a résztvevők a virtuális műhely két laboratóriumába is bementek , ahol a virtuálisan megjelenő, de valóságban magyarországi intézményekben működő berendezések és laboratóriumi eszközök segítségével az olaszországi és magyar résztvevőkkel közösen kísérleti méréseket hajtottak végre Magyarországon lévő személyeken. Itt a projektben megvásárolt eszközöket is használtak, kiemelve az agyi aktivitást mérő EEG berendezést.

A projekt keretében az MTA TTK kutatói EEG segítségével vizsgálták a téri tájékozódást speciális virtuális terekben, kísérleteik eredményeiből rangos tudományos fórumokon megjelent előadások és tanulmányok születtek. Az eredmények jelentősen gazdagították az intézmény tudását, valamint a világon egyedülálló kísérleti berendezéshez jutottak, melyek hosszabb időre garantálják, hogy kutatásaik a nemzetközi élvonalban maradjanak. A másik laboratóriumot a BME EPT tanszéke használta a BME TMIT tanszék informatikai segítségével, szintén jelentős eredménnyel.

Az MTA SZTAKI és a BME valódi helyszíneit egy közös virtuális térben kötötték össze és ott vizsgálták a virtuális térben kollaboráló személyek akció-reakció viszonyait ergonómiai mérőrendszerek és módszerek segítségével.

További információkért Pintér Dániel Gergőhöz és Szemereki Annához fordulhatnak.