135920
Az MTA hírei
2015. 03. 11.

Fókuszban a nagyenergiás kísérleti fizikai kutatások

A felfedező kutatáson túl orvosi, környezeti és ipari mérésekre is alkalmazható részecskefizikai detektor kifejlesztésén dolgozik az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontban Varga Dezső fizikus. A kutatónak az idei Lendület-napon tartott beszámolójáról készült videót most megtekinthetik honlapunkon.

Névjegy: Varga Dezső fizikus, az MTA Wigner FK Lendület Innovatív Detektorfejlesztő Kutatócsoport vezetője

A kutatócsoport célja: Az MTA Wigner Fizikai Kutatóközpontban részecskefizikai detektorfejlesztés. Felfedező kutatásai hozzájárulhatnak egyebek mellett az orvosi diagnosztikai módszerek árának csökkentéséhez, de ahhoz is, hogy a kozmikus részecskék segítségével a kutatók bepillanthassanak nagy vagy mélyen a föld alatt lévő objektumokba.

Eddigi eredmények: A kutatómunka eredményei három csoportba sorolhatók. A detektorfizikai, azaz új vagy jobb módszereket eredményező kutatások egyik sikere egy UV fotonok detektálására alkalmas GEM-alapú hibrid kidolgozása. A csoport másik feladata detektorok építése olyan konkrét projektekhez, mint például a CERN NA61 kísérleténél üzemeltetett alacsony impulzusú detektor. Munkájával hozzájárul a CERN ALICE TPC újjáépítéséhez is. A harmadik feladatuk az alkalmazások, azaz a nem felfedező kutatási célokat szolgáló mérőberendezések kidolgozása. Erre példa a kozmikus részecskékkel való nagyskálás képalkotás. A versenyképes laborhátteret egy nemzeti szinten stratégiai fontosságú infrastruktúra létrehozásával és fenntartásával biztosítják.

A Lendület-napon tartott beszámolóról készült, a bemutatott diákkal kiegészített videó ide kattintva megtekinthető.